Wednesday, April 14, 2010

PRK P094 MIC DIKORBANKAN UNTUK PRU 13

Tidak dinafikan situasi sekarang memihak kepada Pakatan Rakyat mendominasi PRK Hulu Selangor. Konflik pemilihan calun dari kalangan MIC telah mencoretkan luka pada jentera UMNO yang sememangnya menguasi Hulu Selangor. Keputusan PRU 2008 menceritakan semuanya. BN telah menang disemua 3 DUN bawah parlimen Hulu Selangor. Seharusnya jika tiada undi protes calun MIC Dato' Palanevel(betulke ejaan tu?) telah menang dengan majoriti 6 ribu lebih. Tetapi berlaku sebaliknya. Wakil PR Dato' Zainal Abidin (Arwah) menang cuma dengan majoriti 198.

Senario ini seolah macam Bagan Pinang dimana semasa hari penamaan calun dan berikutnya suasana dikem BN tidak panas dan teratur. Wakil Pemuda UMNO umpamanya tidak turun semasa hari penamaan (tidak seperti di PRK Ijok). Mereka sebenarnya membiarkan musuh leka dan terlalu yakin dengan suasana dikem mereka. BN hanya bangkit menyerang secara total 1-2 hari sebelum pengundian. Semua jentera termasuk jentera kerajaan (medium TV dan akhbar) digunakan sepenuhnya. Dikala itu baru PR sedar asakan yang sebenar mereka terima. Masa untuk 'counter back attack' dah terlambat. Hasilnya Isa Samad menang (tahniah baru kahwin bro. Dulu gosip aje katanya ada afair dengan puteri umno. La ni betul le tu.Habis camno orang Bagan Pinang dulu yang tak percaya kini menelan ludah payau mereka)

Tentangan sebenarnya akan berlaku sekiranya calun UMNO bertanding. Namun PM Dato' Seri Najib sedar jika MIC tidak dibenarkan bertanding mereka akan buat bising. Berbagai ugutan akan diterima. Bubar cawangan lah, akan mempengaruhi undi ditempat lain dan berbagai ugutan lain akan diterima. Cara terbaik ialah dengan mengorbankan MIC di Hulu Selangor agar perancangan PRU 13 nanti tidak akan terjejas. Hanya kekalahan calun MIC di Hulu Selangor sahaja akan menyentak usaha-usaha MIC mengemis kerusi-kerusi lain di DUN atau parlimen nanti.

UMNO sekiranya sedar pekara ini akan terus membuat undi protes mengundi calun dari PR. Cuma PR tidak boleh terlalu confident PKR terutamanya. Jadikan PRK Ijok sebagai muhasabah diri. Dalam pilihanraya itu Tan Sri Khalid Ibrahim (MB Selangor sekarang) tewas ditangan calun muda MIC, seorang guru.

No comments: