Tuesday, October 12, 2010

ANTARA NAJIB & MAHATHIR

Dari surat Dato’ Mat Zain bin Ibrahim mantan Pegawai Kanan Polis DiRaja Malaysia (PDRM) berpangkat Senior Asisten Kommisioner II (SAC II) G/5776 bahawa mereka ini telah membuat laporan polis terhadap Tun Mahathir.

7.3. Antara mereka yang telah membuat laporan tersebut ialah Hj. Mahfuz Hj. Omar, Chua Tian Chang @ Tian Chua, Saifuddin Nasution Hj. Ismail, Mohamad Ezam bin Mohd Noor, Lokman Noor Adam, Rusalan Hj. Kassim, Badarulamin bin Bahron dan lain-lain. Kesemua pengadu menggesa pihak Polis dan Jabatan Peguam Negara mengambil tindakan terhadap Tun Mahathir kerana telah menyalahgunakan kuasa dan menghalang proses keadilan.

Perhatikan bahawa Ezam, Lokman dan Ruslan, 3 orang kuat PKR kini telah menyertai UMNO. Adakah mereka ini telah menarik balik segala pertuduhan terhadap Tun Mahathir?

Kalau kita renungi sekeras-keras Mahathir ni walau apa pun tuduhan atau kecaman dia buat dek sahaja. Mahathir pernah dituduh sebagai salah seorang yang paling kaya didunia, dia juga pernah dituduh memiliki seorang perempuan simpanan cina di Singapura. Mahathir ni kau nak tuduh apa dia tak kisah cuma jangan kau tuduh anak-anaknya. Buktinya apa yang terjadi pada Anwar(Menteri Kewangan ketika itu) bila bertindak keatas PKB, syarikat perkapalan anak Mahathir yg cuba ’dibailout’ oleh Petronas satu ketika dulu? Apa jadi pada Allahyarham Dato’ Ishak Baharom, mufti Selangor yang bertindak keatas program model berpakaian bikini yang dianjurkan oleh Marina Mahathir dulu?

Berbanding DS Najib PM kini. Dia seboleh-boleh cuba membersihkan namanya dari sebarang pertuduhan. Pengakuan bersumpah Detektif Bala dan terkini Rahimi bekas kakitangan Anwar cuba diubah. 

Dari sudut kematangan berpolitik ternyata langkah Najib ini kurang cerdik berbanding cara Mahathir. Namun kita juga harus lihat faktor lain, ada pihak selain Najib umpamanya yang cuba bertindak sedemikian.

No comments: