Wednesday, April 4, 2012

RIZAB MELAYU TG KARANG TERGADAI DIMANA UMNO TG KARANG

SHAH ALAM, 4 APR: Hutan Rizab Banjar Selatan yang terletak di Mukim Api-Api, Tanjung Karang musnah begitu sahaja apabila kerajaan negeri terdahulu menyerahkan tanah seluas 86 ekar itu kepada Api-api Aquaculture Sdn Bhd.
Hutan paya bakau bernombor PT 3797 yang merupakan kawasan pemampan semulajadi hakisan pantai itu telah diteroka bagi membolehkan aktiviti ternakan udang harimau dijalankan di kawasan terbabit.
Menurut Naib Yang Dipertua Pas Tanjung Katang, Misran Serman hari ini, projek ternakan udang harimau tersebut telah menyebabkan nelayan tempatan kehilangan pendapatan sampingan.
“Apabila pantai hutan paya bakau diteroka ia telah menyebabkan hidupan marin seperti mentarang dan kerang pupus di sini.
“Sepanjang pantai Selangor ini mempunyai benih kerang bermutu tinggi dan juga mentarang yang tiada di pantai-pantai negeri lain.
“Tetapi apabila pantai hutan paya bakau diteroka dijadikan tempat ternak udang ia menyebabkan kerang dan mentarang pupus di sini dan menjejaskan pendapatan nelayan pantai di sini,” kata beliau.
Misran turut melahirkan rasa kesal dengan tindakan kerajaan negeri yang tidak menghiraukan warta yang telah dibuat oleh Jabatan Perhutanan.
“Kerajaan Negeri dahulu memang tak hormat agensi-agensi kerajaan dan ini terbukti dengan tindakan yang tidak menghiraukan kawasan tersebut yang telah diwartakan sebagai Hutan Rizab Banjar Selatan oleh Jabtan Perhutanan.
Sementara itu dalam isu yang sama, hasil carian rasmi di Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) mendapati kepentingan Api-api Aquaculture Sdn Bhd dimonopoli oleh tiga pemegang syer bukan bumiputra.
“Saya dah buat carian di SSM, tiga pemegang syer syarikat Api-api  Aquaculture bukan bumiputera.
“Saya nak tanya Umno, betulkan mereka ini jaga kepentingan Melayu? Betulkah mereka ini tak gadai tanah Melayu?
“Saya tanya Umno sebab pada masa itu, mereka yang mentadbir dan berkuasa di negeri Selangor ini.
“Umno kena ambil perhatian serius apa yang dititahkan oleh DYMM Sultan Selangor dalam Sidang DUN baru-baru ini berhubung usaha memelihara tanah rizab melayu,” katanya lagi.
Manakala hanya satu dari lima lembaga pengarahnya adalah bumiputra iaitu Abdul Wahab Bin Abdullah dan selebihnya berbangsa Cina.
Sehingga kini TVS masih belum memperolehi butiran lanjut berhubung ahli-ahli lembaga pengarah syarikat terbabit.
Bagaimanapun menurut beberapa penduduk kampung yang namanya enggan didedahkan berkata tanah tersebut diperolehi melalui saluran politik ketika Umno menguasai kerajaan negeri.
Sebelum ini, tanah bernombor lot PT 115 yang terletak di Pekan Tanjung Karang milik kerajaan negeri telah dianugerahkan kepada Umno Bahagian Tanjung Karang.
Bagaimanapun, selepas itu Umno Tanjung Karang didakwa telah menjual tanah seluas 4370 meter persegi itu kepada Bumi Utama Building Material Sdn Bhd dan Bayacorp Sdn Bhd.
Tindakan tersebut sekaligus membolehkan parti itu memperolehi keuntungan ‘atas angin’ yang dipercayai mencecah jutaan ringgit.
Kes ini sedang dalam pertimbangan dan pengumpulan bukti oleh PR untuk diketengahkan sedikit masa lagi.

No comments: