Tuesday, July 20, 2010

BIARKANLAH DS KHIR TOYO TERUS MEROYAN DENGAN PENYAPUNYA



Umno semakin meracau dan keliru dengan hala tuju dan perjuangan mereka, selain gelabah apabila sokongan Melayu beralih kepada Pakatan Rakyat (PR) lalu cuba mengalihkan pandangan masyarakat kepada isu-isu yang impotensi.

Selepas pancingan mereka terhadap isu pasir gagal mendatangkan impak lepada rakyat malah memakan diri semula mempamirkan kerakusan mereka yang pernah berkuasa satu masa dulu. Rakyat seakan jelek dengan politik muran Umno. Tangan-tangan yang pernah rakus mengaut keuntungan dari bumi Selangor dulu, kini dan selamanya kini mahu menjadi juara? Kroni-kroni Umno kini tersepit kerana hasil yang membesarkan rumah dan kenderaan mereka kini berubah mengalir kepada rakyat melalui Skim Mesra Usia Emas dan pemberian air percuma umpamanya.

Kini mereka mula memancing isu IKYS (Institut Kemahiran Yayasan Selangor). Rancangan perpindahan IKYS statu ketika dulu pernah menjadi gula-gula pilihanraya kecil Ijok tapi dengan pelarasan baru membersihkan daki Yayasan Selangor ia diteruskan. Tidak timbual masalah penutupan IKYS seperti yang cuba dipolimikkan oleh DS Khir Toyo dan kuncu-kuncunya. Hakikat sebenarnya perpindahan pelajar dari IKYS ke INSPEN memberi satu peluang kepada pelajar-pelajar untuk menikmati suasana pembelajaran yang lebih kondusif. Kedudukan INSPEN yang mempunyai hubung kait dengan pengusaha industri membenarkan pelajar menjalani latihan amali sudah tentu menerbitkan potensi besar dalam kerjaya mereka. Apakah masa depan belia Selangor perlu digadai semata-mata untuk ‘survival’ politik Umno yang sudah dipenghujung senja?

 Perpindahan itu dari satu sudut lain ádalah untuk memulihkan keyakinan orang ramai terhadap institusi Yayasan Selangor sendiri. IKYS akan terus berfunsi sebagai institusi pembangunan insan khususnya untuk belia di Selangor.
Ketua pembangkang Selangor ini seharusnya menggunakan sisa perjuangannya untuk kembali memperbetulkan dirinya. Skandal istananya yang puluhan juta, isu lawatan ke Disneyland dan berpuluh lagi kes yang menunggu jatuh  kerjaya politiknya untuk dihadapkan kemuka pengadilan. Umno tidak akan menongkat langit selamanya.

No comments: