Friday, April 9, 2010

BAGAIMANA RASUAH BERMULA

Duit berkat RM 1500.00

Bagi seorang pekerja yang bekerja berterusan 20 hari dalam sebulan dari jam 8.30 pagi hingga 5.00 petang. Kos yang perlu mereka keluarkan ialah tenaga, masa, duit minyak dan duit makan. Cukup bulan mereka dibayar semula pelaburan mereka itu. Ada yang kata cukup(Alhamdulillah) dan yang ada kata tak cukup(Subhanallah). Biasanya duit gaji yang berkat sentiasa cukup jika dibelanja dengan cara penuh berhemah. Namun nafsu manusia tidak terbatas berkehendak pada bermacam karenah. Syaitan sentiasa membisik dikalbu kita.

“Ambil sedikit duit tu kau berjuang untuk bangsa kau. Perlu ambil sedikit  ganjaran. Kalau kau tak kebas orang lain yang kebas. Pemimpin kau pun kebas. lagi… banyak!”

Maka syaitan akan tersenyum bangga jika kita bersetuju dengan ungkapannya. Bermulalah episod ”RASUAH”. Diulang dengan berbagai cara. Merebut setiap peluang yang ada. Perbelanjaan atau perolehan tidak setimpal dengan jawatan yang disandang. Nak kata buat ’direct selling’ atau berniaga secara sambilan tidak juga. Namun keretanya menyilaukan mata orang lain. Rumah kediaman pula  janganlah cerita ubahsuai bergilir masa.

Maka wujudlah sekelompok manusia yang kononya memperjuangkan bangsa tetapi bergelumang dengan dosa. Mengambil wang yang bukan milik mereka.

Semuanya bermula dengan ”duit berkat”.

No comments: