Saturday, May 22, 2010

MASALAH PR DI SELANGOR

Jika dibuat perbandingan antara kerajaan PR sekarang dan BN dahulu memang banyak perbezaan. Kerajaan PR dalam agenda Merakyatkan Ekonomi Selangor (MES) jika dieksploitasikan secara besar-besaran sebenarnya akan memanjangkan tempoh hayat kerajaan PR di Selangor. Salah satu sebab kenapa PR kalah di Hulu Selangor tempoh hari ialah maklumat mengenai MES ini tidak sampai kepengetahuan rakyat. Lebih teruk lagi ada berita mengatakan duit Skim Mesra Usia Emas (SMUE) itu dari kerajaan pusat.
(Gambar penyampaian SMUE fasa ke-2 di Pusat Komuniti Fasa 4 Bangi pada 22.5.2010)

Dr. Zulkipli Ahmad dalam satu seminarnya di PKNS Bangi pernah menyuarakan bahawa dasar MES ini sebenarnya adalah senjata yang ampuh namun kita berdepan dengan masalah 'delivery' iaitu penyampaian maklumat. Ini kerana semua media perdana lebih memihak kepada kerajaan BN.

Peranan Pusat Khidmat Masyarakat (PKM) ADUN (sekarang ADNS- Ahli Dewan Negeri Selangor) perlu diperkasakan semaksima mungkin. Begitu juga cawangan-cawangan perlu memainkan peranan yang lebih aktif membantu PKM . Disamping itu kerajaan negeri Selangor perlu membekalkan maklumat secukupnya mengenai MES ini.

Bangi wajar mencontohi Gombak yang menubuhkan satu skuad khas dipanggil Skuad MES. Skuad ini diterajui oleh Dewan Pemuda dengan keanggotaannya berjumlah 200 orang telah turun padang berjumpa rakyat di pasar malam dan dari rumah ke rumah. Menyampaikan risalah penerangan mengenai MES. Mampukah Bangi mencontohi Gombak?

No comments: